Pikowanie często pojawia się na kurtkach zimowych, narzutach, kołdrach czy poduszkach. Łatwo więc stwierdzić, że jest to metoda, która ma na celu ocieplenie materiału. Na czym polega i jakie rodzaje pikowań wyróżniamy?

Proces ten polega na odpowiednim zszywaniu dwóch tkanin. Pikowanie może być wykonane metodą niciową lub ultradźwiękową. Pikowanie niciowe to tradycyjna technologia, w której uczestniczą maszyny zwane pikowarkami. Są to dalekie krewne klasycznych maszyn do szycia, przystosowane do pełnienia funkcji przeszyć. Pracują one na tkaninach, których grubość nie przekracza 2,5 centymetra. Na przestrzeni lat ich wydajność i dokładność zostały znacznie ulepszone. Obecnie jednocześnie w maszynie mogą pracować aż 82 igły, które są w stanie przepikować cztery warstwy materiału w jednym przebiegu.  Pikowarki wykonują pikowania jednostronne lub dwustronne. Pikowanie niciowe pozwala uzyskać nie tylko geometryczne wzory, ale i niepowtarzalne i ciekawe ornamenty.

Pikowanie ultradźwiękowe to proces bardziej innowacyjny, który nie wykorzystuje nici i igieł. Zamiast tego warstwy są ze sobą maszynowo zgrzewane. Skutkuje to wysoką odpornością zdobień i dużą elastycznością gotowej tkaniny. Programowanie wzorów w obu przypadkach jest wykonywane komputerowo, co gwarantuje precyzję wykonania i zgodność z wytycznymi klienta.

Oko amatora najczęściej nie dostrzeże różnicy między przepikowaniem tkaniny igłowo a ultradźwiękowo. Jednak każda z tych metod gwarantuje odrobinę inny efekt końcowy. Wykończenie jest szczególnie ważne w przypadku, gdy pikowanie ma stanowić część dekoracji na przykład elementu garderoby. W przypadku ubrań technologia igłowa jest bardziej popularna. Natomiast przy produkcji materacy najczęściej spotykane są maszyny zgrzewające ultradźwiękiem.

Pikowanie tkanin to metoda, która nie tylko jest użyteczna, ale i estetyczna. Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych technologii, proces ten mógł zostać jeszcze bardziej spopularyzowany. Maszynowe pikowanie jest wydajne, precyzyjne i potrafi sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów.